Δευτέρα, Αυγούστου 17, 2015

Δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας


Εισαγωγική Δραστηριότητα:


Η πρώτη δραστηριότητα που σχετίζεται με την φιλαναγνωσία, καλό θα είναι να σχετίζεται με τα 10 δικαιώματα του μικρού αναγνώστη! Παίζουμε με τα παιδιά, παιχνίδια με κάρτες, παιχνίδια μνήμης έτσι ώστε να μάθουν κάποια από αυτά τα δικαιώματα και να κάνουμε μια ωραία εισαγωγή σε ότι επακολουθήσει.

Έχεις δικαίωμα:
  1. Να μη διαβάζεις
  2. Να ξεφυλλίζεις απλά ένα βιβλίο
  3. Να αφήνεις στη μέση ένα βιβλίο
  4. Να διαβάζεις όσες φορές θέλεις ένα βιβλίο
  5. Να διαβάζεις ό, τι σου αρέσει
  6. Να μπαίνεις στη θέση του ήρωα του βιβλίου
  7. Να διαβάζεις οπουδήποτε.
  8. Να ψάχνεις πληροφορίες στο βιβλίο, που διαβάζεις.
  9. Να διαβάζεις δυνατά, χωρίς να ενοχλείς.
  10. Να απαιτείς ησυχία, όταν διαβάζεις.
ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΕΊΝΑΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΛΑΥΣΗ.
ΌΧΙ ΚΑΤΑΝΑΓΚΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ.

1η Ενδεικτική  δραστηριότητα – 5 βήματα:
1.     Χωρίζουμε τα παιδιά σε 2 ομάδες, πρόσωπα και τόποι
2.     Βρίσκουν σε εικόνες ή ζωγραφίζουν διάφορα πρόσωπα , ζώων, φυτών, παιδιών, ηρώων παραμυθιών,
3.     Χώροι, όπως ένα δέντρο, ένα ράφι, μια  γλάστρα, ένα αστέρι, ένα διαστημόπλοιο,
4.     Επιλέγουν από ένα τόπο και ένα πρόσωπο τυχαία και περιγράφουν που διαβάζει ποιος, τοποθετώντας με αυτοκόλλητο  ένα βιβλίο.
5.     Έτσι πάνω σ’ ένα δέντρο κάθεται η κουκουβάγια και διαβάζει το βιβλίο της

2η Ενδεικτική  δραστηριότητα:
Τίτλος:
«ΜΙΚΡΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ  ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΝ ΕΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ, ΓΙΑ ΝΑ «ΑΝΑΚΡΙΝΟΥΝ» ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΟ  ΒΙΒΛΙΟ»
Αν η ανάγνωση ήταν άθλημα θα ήσουν:
         Πάντα άρρωστος;
         Αθλητής κάθε Κυριακή;
         Πρωταθλητής;
Αν ήσουν ένα επάγγελμα σχετικό με βιβλία, θα ήσουν:
         Εικονογράφος;
         Συγγραφέας;
         Βιβλιοπώλης;
Αν ήσουν ένα μέρος για διάβασμα θα ήσουν:
         Η σκιά ενός δέντρου;
         Μια παραλία;
         Ένα μαλακό κρεβάτι;
Αν μπορούσες να πάρεις σε ένα ερημικό μέρος μόνο ένα βιβλίο, θα έπαιρνες:
         Βιβλίο συνταγών;
         Ιστορίες για τα βράδια;
         Μαστορέματα;

 3η Ενδεικτική  δραστηριότητα:
Τίτλος:  «Το αγαπημένο μου βιβλίο»
1.     Παρουσιάζει το κάθε παιδί το αγαπημένο του βιβλίο στους άλλους.
2.     Βρίσκουμε κοινά σημεία με μια ομάδα βιβλίων (ΧΡΩΜΑ, ΜΕΓΕΘΟΣ, ΣΧΗΜΑ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ…ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ)
3.     Ανοίγουμε το δικό μας βιβλιοπωλείο
4.     Επισκεπτόμαστε ένα βιβλιοπωλείο, μια βιβλιοθήκη, ένα τυπογραφείο .
5.     Φέρνουμε στο νηπιαγωγείο ένα παλιό βιβλίο της οικογένειας, ένα ξεχωριστό βιβλίο, ένα ξενόγλωσο βιβλίο.

4η Ενδεικτική ομάδα δραστηριοτήτων :
Τίτλος: ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ Ή ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
1.     Από τα βάζα των λέξεων (Ηρώες, Τόποι, Αντικείμενα, Γεγονότα ) κατασκευάζουμε μια καινούργια ιστορία
2.     Κατασκευή του  Αλαφαβητάριου μ’ ένα συγκεκριμένο θέμα μιας ιστορίας ή διαφόρων ιστοριών 
3.     Μια ιστορία χωρίς τέλος, που δίνουν ελεύθερα τα παιδιά
4.     Κατασκευάζουμε την ιστορία σε κόμικς
5.       Αν μπορούσα να μεταμορφωθώ στον ήρωα της ιστορίας τι θα έκανα εγώ …
5η Ενδεικτική  δραστηριότητα
Τίτλος: ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΒΙΒΛΙΑ
o   Κατασκευάζουμε ένα ασυνήθιστο βιβλίο από…
Ψωμί, λαχανικά, φρούτα, καραμέλες, ξηρούς καρπούς, μικροαντικείμενα…
o   Ζωγραφίζουμε   μια τοιχογραφία με την
o   την ιστορία μας
o   Κατασκευάζουμε τρισδιάστατα βιβλία
o    Φτιάχνουμε βιβλία με το αγαπημένο μας χρώμα, σχήμα, μέγεθος, αριθμούς…

6η Ενδεικτική ομάδα δραστηριοτήτων :
Τίτλος: ΔΡΑΜΑ, ΘΕΑΤΡΟ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ
1.     Μέσα από συζήτηση αυτοσχεδιάζουμε και χρησιμοποιούμε παιχνίδια ρόλων.
2.     Αξιοποιούμε:
3.      τη μουσική,
4.     την κίνηση και το χορό,
5.     το κουκλοθέατρο,
6.     το θέατρο σκιών,
7.     την παντομίμα,
8.     το μαύρο θέατρο για μια παράσταση της ιστορίας.


ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ
Με αφορμή το αγαπημένο μας βιβλίο, μπορούμερ να ασχοληθούμε με μία από τις παρακάτω πρακτικές:
         Αναδιήγηση της ιστορίας
         Δραματοποίηση
         Κουκλοθέατρο
         Ζωγραφική - κατασκευές
         Παιχνίδια ρόλων
         Χορός, κίνηση, μουσική
         Δημιουργική γραφή

Α. ΓΩΝΙΑ – ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
v Ένας ξεχωριστός χώρος, γωνιά στην τάξη μας.
v Τα έπιπλα, τα ράφια, απλά και λιτά προσβάσιμα στα παιδιά
v Τα βιβλία ταξινομημένα με βάση τα περιεχόμενα, σε έκθεση μερικά από αυτά, που αλλάζουν σε εβδομαδιαία βάση.
v Την ταξινόμηση την κάνουμε μαζί με τα παιδιά
v Κουτιά σκληρά χρωματιστά για μικρά, σκληρά βιβλία
v Αναπαυτικά μαξιλάρια ή καναπεδάκια
v Τραπέζι με το cd για την ακρόαση παραμυθιών
v Διακόσμηση με αφίσες και εικόνες από εκθέσεις βιβλίων, ζωγραφιές και έργα των παιδιών
v Μια υδρόγειος σφαίρα ή ένας χάρτης κρεμασμένος,
v  Μικρά φυτά σε γλασταράκια
v Μια εξέχουσα θέση, όπως ένα καβαλέτο για ένα ξεχωριστό βιβλίο,
v Η «ηρεμόσκονη», «το μαγικό άγγιγμα» για χαλάρωση και ησυχία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
         Πατέρα Α. –Τσιλιμένη Τ.(2012): Φιλαναγνωσία και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη.
         Τσιλιμένη Τ. (2011): Αφήγηση και Εκπαίδευση, Εισαγωγή στην τέχνη της αφήγησης, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη
         Τσιλιμένη Τ. (2007): Εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Όψεις και απόψεις, Πανεπιστημικές εκδόσεις Θεσσαλίας, Βόλος
         Γκλιάου – Χριστοδούλου Ν. (2007): Φιλαναγνωσία, παιδικά έντυπα και δημιουργικότητα των παιδιών , Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 12.
         Γιαννικοπούλου Α. (1994): Η αφήγηση και οι τεχνικές της στην προσέγγιση της παιδικής λογοτεχνίας στο νηπιαγωγείο, Επιθεώρηση παιδικής λογοτεχνίας, Αθήνα
         Κατσίκη – Γκίβαλου Α. (2008): Λογοτεχνία και Εκπαίδευση. Από τα στενά όρια της διδασκαλίας στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, Πατάκης , Αθήνα.
         Καρακίτσιος Α. (2011): Φιλαναγνωσία… φανατική συνήθεια στο Αρτζανίδου – Γουλής –Γρόσδος – Καρακίτσιος: Παιχνίδια φιλαναγνωσίας και αναγνωστικές εμψυχώσεις, Gutenberg, Aθήνα.
         Κοψιδά – Βρεττού (2011): Φιλαναγνωσία και σχολικές βιβλιοθήκες, Καστανιώτης, Αθήνα
         Μητακίδου- Τρέσσου (2012): Διδάσκοντας Γλώσσα και Μαθηματικά με λογοτεχνία, Επίκεντρο Θεσσανονίκη.
         Μπρασνέρ Φ. μετ. Γεροκώστα Ε. (2005): 1001 δραστηριότητες, Μεταίχμιο, Αθήνα
         Παπαδάτος Γ. (2009): Παιδικό βιβλίο και Φιλαναγνωσία, Θεωρητικές αναφορές και προσεγγίσεις- δραστηριότητες, Πατάκης, Αθήνα
http://www.mikrosanagnostis.gr





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Να παίξω λίγο ακόμα μαμά;

  Πριν 30 χρόνια ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (1991) διακήρυξε το παιχνίδι ως «καθολικό και αναπαλλοτρίωτο δικαίωμα της παιδικής ηλικίας», η ...