Κυριακή, Ιουνίου 25, 2017

«Τα ρούχα και τα αντικείμενα των προπάππων μας»


ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Τα ρούχα και τα αντικείμενα των προπάππων μας εντάσσονται στην λαϊκή τέχνη και είναι αναπόσπαστο μέρος του λαϊκού πολιτισμού. Η ευαισθητοποίηση και η πληροφόρηση των παιδιών σε θέματα του λαϊκού πολιτισμού τα βοηθά να προβληματιστούν και να κατανοήσουν την εξέλιξη σε πολλαπλά επίπεδα.
Η εξέλιξη στο λαϊκό πολιτισμό μπορεί να είναι αργή, αλλά έχει μια ποιοτική διάσταση που ενδείκνυται για παιδαγωγικούς σκοπούς. Ακόμη, μέσα από το λαϊκό πολιτισμό τα παιδιά μπορούν να γνωρίσουν τις προηγούμενες γενιές και να αναζητήσουν στοιχεία τους γύρω μας (Κάντζου – Νικολούδη, 2009).
Στο παρόν πρόγραμμα «Τα ρούχα και τα αντικείμενα των προπάππων μας» οι δραστηριότητες εντάσσονται σε δυο μεγάλες ενότητες οι οποίες είναι χωρισμένες στις εξής υποενότητες:
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: Α. Κεντήματα, Β. Αργαλειός, Γ. Παραδοσιακές φορεσιές
ΕΝΟΤΗΤΑ 2: Α. Είδη οικιακής χρήσης και εργαλεία


ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1. Να μάθουν τα νήπια ότι οι φορεσιές αλλάζουν στη πορεία του χρόνου.
2. Να μάθουν τα αντικείμενα οικιακής χρήσης των παλαιότερων χρόνων.
3. Να εκφράζουν προφορικά τις απορίες τους και να συμμετέχουν τις συζητήσεις.
4. Να εκφράζονται δημιουργικά μέσα από δραστηριότητες σχετικές με το θέμα.
5. Να επεξεργαστούμε βιβλία και εικόνες σχετικές με το θέμα.
6. Να μπορέσουν να δουν από κοντά αντικείμενα λαϊκού πολιτισμού (επίσκεψη σε χώρους με σχετικές συλλογές).
7. Να οξύνουν τη μαθηματική τους σκέψη μέσα από διάφορες δραστηριότητες


ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ:
· Γλώσσα
· Μαθηματικά
· Μελέτη περιβάλλοντος (κοινωνικό περιβάλλον)
· Έκφραση και δημιουργία
· Πληροφορική


ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
Από Μάρτιο έως Απρίλιο 2015
Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του προγράμματος χρονικά γίνεται παράλληλα με άλλες δραστηριότητες του προγράμματος σπουδών του Νηπιαγωγείου και το πρόγραμμα ενσωματώνεται στις άλλες θεματικές ενότητες (επέτειος 25ης Μαρτίου, Πάσχα). Επίσης, οι δραστηριότητες στο σχεδιασμό τους είχαν μια χρονική ακολουθία αλλά στη πράξη έγιναν σε συνδυασμό και με σπειροειδή πορεία.


ΕΝΟΤΗΤΑ 1
Α. Κεντήματα
Επιμέρους στόχοι:
1. Να γνωρίσουν τα παραδοσιακά κεντήματα
2. Να μάθουν τη παραδοσιακή διαδικασία παραγωγής νημάτων
3. Να συνδέσουν το κέντημα με τη καθημερινότητα των γυναικών παλαιότερων εποχών
Μέσα και υλικά:
· Παραδοσιακά κεντήματα και ποδιές
· Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή – internet
· Εικόνες παραδοσιακών κεντημάτων και εργαλείων παραδοσιακής παραγωγής κλωστών.
· Φωτοτυπίες παραδοσιακών σχεδίων κεντημάτων και χρώματα


Δραστηριότητα 1: Ποίημα
Λέμε στα νήπια το παραδοσιακό παιδικό «κλιμακωτό» τραγούδι από το Μαρμαρά Προποντίδας Ντίλι Ντίλι το καντήλι. Το συγκεκριμένο τραγούδι δίνει το ερέθισμα για την ενασχόληση μας με τα κεντήματα που θα ακολουθήσει αλλά και ασκεί τα παιδιά στη κατανόηση λογικών αλληλουχιών μέσα από την επανάληψη.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Μαθηματικά, Δημιουργία και έκφραση (Ποίηση)


Δραστηριότητα 2: Έρευνα
Αναζητάμε στο internet πίνακες με θέμα γυναίκες που κεντούν και με ερέθισμα αυτές συζητάμε με τα παιδιά εκμαιεύοντας τις γνώσεις αλλά και τις σκέψεις τους πάνω σε αυτές. Στη συνέχεια παρουσιάζουμε στα παιδιά τα παραδοσιακά κεντήματα και τις κεντημένες ποδιές που έχουμε φέρει και εκφράζουμε τις σκέψεις μας αναφορικά με αυτά. Επίσης, ζητάμε από τα παιδιά να φέρουν ότι σχετικό εργόχειρο έχουν σπίτι από τις γιαγιάδες τους.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση),Πληροφορική, Δημιουργία και έκφραση (Πίνακες ζωγραφικής), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον)


Δραστηριότητα 3: Χορός – Στη κεντημένη σου ποδιά
Παρουσιάζουμε στα παιδιά το παραδοσιακό τραγούδι: «Στη κεντημένη σου ποδιά». Συζητάμε για τους στίχους και το ρυθμό και στη συνέχεια μαθαίνουμε να το χορεύουμε.
Κάθε παιδί ζωγραφίζει την δική του ποδιά με ότι σχέδια θα ήθελε να ήταν κεντημένη.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Δημιουργία και έκφραση (Μουσική, Χορός, εικαστικά)


Δραστηριότητα 4: Παραδοσιακά κεντήματα – τετράστιχα ποιήματα
Παρουσιάζουμε στα παιδιά τέσσερις εικόνες με παραδοσιακά κεντήματα. Στη συνέχεια τους απαγγέλουμε τετράστιχα ποιήματα ζητώντας τους να συνδέσουν καθένα με την εικόνα που ταιριάζουν οι στίχοι. (Κάντζου, 2011). Τέλος συζητάμε για αυτά χωρίς να παραλείψουμε να δώσουμε έμφαση στο ότι είναι από τα παλιά χρόνια των προπάππων μας.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Δημιουργία και έκφραση (Λαϊκή τέχνη, Ποίηση).


Δραστηριότητα 5: Ανάγνωση ιστορίας
Διαβάζουμε στα παιδιά την ιστορία της Γιαλουράκη (2006) στην οποία μια γριά αγράμματη γυναίκα επικοινωνεί με το γιό της. Εκείνη του στέλνει κεντήματα με τα οποία αφηγείται τα νέα της κι εκείνος της απαντά με γράμματα τα οποία της τα διαβάζει το δάσκαλος του χωριού. Δίνουμε έμφαση τόσο στο κείμενο όσο και στις εικόνες των κεντημάτων.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (Ανάγνωση, Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Δημιουργία και έκφραση (Λαϊκή τέχνη), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).


Δραστηριότητα 6: Ζωγραφική
Δίνουμε στα παιδιά να διαλέξουν μια φωτοτυπία από ασπρόμαυρή παράσταση παραδοσιακού κεντήματος και τους ζητάμε να επιλέξουν τα χρώματα με τα οποία θα ήθελαν να το κεντούσαν αν μπορούσαν και έπειτα τη ζωγραφίζουν.
Διαθεματική διασύνδεση: Δημιουργία και έκφραση (Ζωγραφική), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).

Β. Αργαλειός
Επιμέρους στόχοι:
4. Να γνωρίσουν τον αργαλειό και τη χρήση του
5. Να μάθουν τη παραδοσιακή διαδικασία παραγωγής υφαντών
6. Να συνδέσουν τον αργαλειό με τη καθημερινότητα των γυναικών παλαιότερων εποχών
Μέσα και υλικά:
· Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή – internet
· Εικόνες αργαλειού, πίνακας του Βελάθκεζ: Αθηνά και Αράχνη
· Κορδέλες, κλωστές και πλαίσιο για κατασκευή αργαλειού.
· Βαμβάκι, μαύρη πλαστελίνη, σύρμα πίπας, μαλλί πλεξίματος, πλαστικά πιάτα.


Δραστηριότητα 1: ο μύθος της Αράχνης – Ελληνική Μυθολογία
Με ερέθισμα τον πίνακα του Ντιέγκο Βελάθκεζ, με τίτλο "Αθηνά και Αράχνη" ξεκινάμε μια συζήτηση σχετικά με την ενασχόληση των γυναικών με την υφαντική τέχνη, για το πώς γίνονταν τα ρούχα τώρα και παλιά.
Έπειτα, διηγούμαστε στα παιδιά τον μύθο της αράχνης (Γουργιώτου, 2002). Στη συνέχεια αφού συζητάμε πάνω σε αυτόν, κατασκευάζουμε τη δική μας αράχνη με μαύρη πλαστελίνη και σύρμα πίπας που υφαίνει τον δικό της ιστό (πλαστικό πιάτο άσπρο με εγκοπές περιμετρικά και μαύρο μαλλί πλεξίματος).
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (Ανάγνωση, Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Δημιουργία και έκφραση (εικαστικά), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).


Δραστηριότητα 2: Χρήση αργαλειού
Παρακολουθούμε στον υπολογιστή video με τη χρήση του αργαλειού και συζητάμε πάνω σε αυτό που βλέπουμε.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση),Πληροφορική, Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).


Δραστηριότητα 3: Κατασκευή Αργαλειού
Σε ένα πλαίσιο από χαρτόνι έχουμε περάσει κάθετες κλωστές από μαλλί πλεξίματος. Στη συνέχεια δίνουμε στα παιδιά σατέν κορδέλες σε διάφορα χρώματα. Διαλέγουν τις κορδέλες που θέλουν και τις περνούν εναλλάξ ανάμεσα στις κλωστές. Έτσι, ετοιμάζουν το δικό τους «υφαντό».
Διαθεματική διασύνδεση: Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον), Δημιουργία και Έκφραση (κατασκευές)


Δραστηριότητα 4: Ποίημα
Απαγγέλουμε το ποίημα του Δημήτρη Κ. Τσιούμα και στη συνέχεια ζωγραφίζει το κάθε παιδί μια σκηνή από το ποίημα και φτιάχνουμε το δικό μας εικονογραφημένο βιβλίο.

Μπαίνει πρωί στον αργαλειό
η κορασιά κι υφαίνει
και με τραγούδια το χωριό
μαγεύει κι ανασταίνει.
Μαγεύει κι ένα νιό παιδί,
λεβέντη, παλληκάρι,
που λαχταράει να την ιδεί
στο χτένι, στο μιτάρι.
Στον αργαλειό, από κοντά,
να παίζει τις σαΐτες,
τις πεδολόγες, να κεντά
λουλούδια, μαργαρίτες
Και, τώρα, να τος αντικρύ
περνάει και τη βλέπει
και ντρέπεται να της το ειπεί
- ο αργαλειός σου πρέπει.
Κι αυτή, γλυκιά, χαμογελά
με πρόσωπο σκυμμένο,
κι απ’ τα κεντίδια τα πολλά
τριαντάφυλλο γραμμένο…
Κι όλο, γοργά στον αργαλειό
τα δάχτυλά της παίζει
και με τα χέρια της τα δυό
ξυλόχτενο πιέζει.

Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση, Ανάγνωση και Γραφή), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον), Δημιουργία και Έκφραση (Ζωγραφική)


Δραστηριότητα 5: Από το βαμβάκι στη κλωστή
Αναζητούμε στο διαδίκτυο αργαλειούς, ρόκες και αδράχτια και με τη βοήθεια ενός κομματιού βαμβακιού εξηγούμε πως γίνεται η κλωστή. Στη συνέχεια κάθε παιδί προσπαθεί να φτιάξει τη δική του κλωστή από βαμβάκι.


Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση),Πληροφορική, Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον)


Γ. ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ
Επιμέρους στόχοι:
Αποτέλεσμα εικόνας για TRADITIONALCLIPART CLOTHES
1. Να γνωρίσουν ότι τα ρούχα των ανθρώπων αλλάζουν στο χρόνο
2. Να μάθουν τις παραδοσιακές φορεσιές του τόπου μας
3. Να προσεγγίσουμε την χρονική περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης μέσα από τα ρούχα τους.
Μέσα και υλικά:
· Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή – internet
· Εικόνες με παραδοσιακές φορεσιές από διάφορα μέρη της Ελλάδας, χάρτης της Ελλάδας
· Οι στολές Αμαλίας και Τσολιά που θα φορέσουν τα παιδιά στη παρέλαση
· Βελουτέ χαρτί κόκκινο και μπλε, χαρτόνια, γκοφρέ λευκό, γλωσσοπίεστρα




Δραστηριότητα 1: Οι φορεσιές των αγωνιστών του 1821
Με ερέθισμα μια παρουσίαση powerpoint με τους πιο γνωστούς αγωνιστές του 1821, παρατηρούμε και συζητάμε για τα ρούχα που φορούσαν εκείνη την περίοδο οι Έλληνες.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση),Πληροφορική, Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον)


Δραστηριότητα 2: Παραδοσιακές φορεσιές από όλη την Ελλάδα
Αναζητάμε στο διαδίκτυο τις παραδοσιακές φορεσιές από όλη την Ελλάδα. Παρατηρούμε και συζητάμε τις διαφορές που έχουν μεταξύ τους. Τοποθετούμε μερικές που έχουμε εκτυπώσει πάνω στο χάρτη της Ελλάδας.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (Ανάγνωση, Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση),Πληροφορική, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).


Δραστηριότητα 3: Στολές για τη παρέλαση
Στα πλαίσια της γιορτής για την επέτειο της 25ης Μαρτίου 1821 παρουσιάζουμε στα παιδιά τις φορεσιές που θα φορέσουν στη γιορτή και στη παρέλαση. Ονοματίζουμε κάθε τμήμα της φορεσιάς του τσολιά (φουστανέλα, ζιπούνι κλπ) και της Αμαλίας.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (Ανάγνωση, Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).


Δραστηριότητα 4: Τσαρούχι από βελουτέ χαρτί
Αφού συζητήσουμε για τα παπούτσια που φόραγαν οι άνθρωποι την περίοδο της Επανάστασης του 1821, τα παιδιά φτιάχνουν ένα επίπεδο τσαρούχι χρησιμοποιώντας χαρτί βελουτέ κόκκινο και μπλε.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα (Ανάγνωση, Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Δημιουργία και έκφραση (εικαστικά), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).


Δραστηριότητα 5: Κατασκευή τσολιά
Αφού κόψανε το περίγραμμα ενός τσολιά από άσπρο χαρτόνι, τα παιδιά προσθέσανε με τη τεχνική του κολάζ το φέσι και τα τσαρούχια από βελουτέ κόκκινο και τη φουστανέλα από άσπρο γκοφρέ. Έπειτα ζωγραφίσανε τις λεπτομέρειες (πρόσωπο) και τέλος το κόλλησαν σε ένα γλωσσοπίεστρο.
Διαθεματική διασύνδεση: Δημιουργία και έκφραση (εικαστικά), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).



ΕΝΟΤΗΤΑ 2
Είδη ο
ικιακής χρήσης και εργαλεία
Επιμέρους στόχοι:
1. Να γνωρίσουν τα νήπια τα παραδοσιακά είδη οικιακής χρήσης και εργαλεία
2. Να αντιληφθούν την εξέλιξη των αντικειμένων οικιακής χρήσης και των εργαλείων
3. Να συνειδητοποιήσουν ότι η τεχνολογία των σύγχρονων αντικειμένων διευκολύνει τη ζωή μας
4. Να εξοικειωθούν με βασικές ερευνητικές διαδικασίες


Μέσα και υλικά:
· Παραδοσιακά αντικείμενα οικιακής χρήσης και εργαλεία
· Χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή – internet
· Εικόνες και φωτογραφίες παραδοσιακών αντικειμένων και εργαλείων
· Κάρτες από το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στην Αθήνα


Δραστηριότητα 1: Η ωραία κοιμωμένη
Διαβάζουμε στα παιδιά το παραμύθι «Η ωραία κοιμωμένη» του Περρώ. Με ερέθισμα το παραμύθι και το αδράχτι με το οποίο τρυπήθηκε η βασιλοπούλα συνοψίζουμε τα αντικείμενα που έχουμε δει ως τώρα από τα παλιά χρόνια που σχετίζονται με την προηγούμενη ενότητα (αργαλειός, ρόκα, αδράχτι κλπ).
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα ( Ανάγνωση, Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον).


Δραστηριότητα 2: Σήμερα και παλιά
Συζητάμε για τα αντικείμενα που έχουμε σπίτι και αν υπήρχαν παλιά. Έτσι, φτιάχνουμε στον πίνακα δυο στήλες: «Σήμερα» «Παλιά» και καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών ομαδοποιώντας τες στις δυο στήλες. Για παράδειγμα στο σήμερα βάζουμε το πλυντήριο και στο παλιά τη σκάφη και τον κόπανο. Τέλος, απαριθμούμε τα σημερινά και τα παλιά αντικείμενα που σκέφτηκαν τα παιδιά.
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα ( Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον), Μαθηματικά.


Δραστηριότητα 3: Έρευνα
Παρουσιάζουμε στα παιδιά τις εικόνες και τις φωτογραφίες με τα παραδοσιακά αντικείμενα και συζητάμε πάνω σε αυτά (Σβορώνου,2010). Ρωτάμε τα παιδιά αν μπορούμε να δούμε σήμερα τέτοια αντικείμενα και μας αναφέρουν ότι έχουν οι παππούδες τους και ότι τα έχουν δει στο καφενείο. Στο παραδοσιακό καφενείο του χωριού υπάρχει μια πολύ σημαντική συλλογή από αντικείμενα λαϊκού πολιτισμού.
Στη συνέχεια αναζητάμε με τα παιδιά στο internet εικόνες με παραδοσιακά αντικείμενα και επισκεπτόμαστε τη σελίδα του μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Εξηγούμε στα παιδιά τι είναι το μουσείο. Τέλος, τους παρουσιάζουμε κάρτες από τη συλλογή του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής τέχνης: Άνθρωποι και εργαλεία.


Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα ( Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον), Πληροφορική.


Δραστηριότητα 4: Επίσκεψη στο καφενείο του χωριού
Στο παραδοσιακό καφενείο του χωριού, όπως έχει ήδη αναφερθεί από τα ίδια τα παιδιά, υπάρχει μια πολύ σημαντική συλλογή από αντικείμενα λαϊκού πολιτισμού. Έτσι, οργανώνουμε μια επίσκεψη εκεί.
Κατ’ αρχήν, προετοιμαζόμαστε για την επίσκεψη. Συμφωνούμε για το τι θα πάρουμε μαζί, τι θα ρωτήσουμε τον ιδιοκτήτη και πως θα συμπεριφερθούμε. Στόχος μας είναι να εντοπίσουμε αντικείμενα που έχουμε συναντήσει κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής μας με το θέμα.
Κατά την επίσκεψη αφού εντοπίσουμε τα αντικείμενα που ψάχνουμε, παρατηρούμε, ρωτάμε, φωτογραφίζουμε και ζωγραφίζουμε σχετικά με αυτά.
Μετά την επίσκεψη συζητάμε για ότι είδαμε και δημιουργούμε ένα κολάζ με τις φωτογραφίες και τις ζωγραφιές μας (Κάντζου – Νικολούδη, 2009)
Διαθεματική διασύνδεση: Γλώσσα ( Προφορική επικοινωνία: ομιλία και ακρόαση, γραφή ), Μελέτη Περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον), Δημιουργία και Έκφραση (Ζωγραφική).


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το πρόγραμμα «Τα ρούχα και τα αντικείμενα των προπάππων μας» διήρκησε δυο μήνες: τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2015. Κάποιες από τις δραστηριότητες εντάσσονται και στις δυο ενότητες. Για παράδειγμα τα εργαλεία παραδοσιακού τρόπου παραγωγής κλωστών, κεντημάτων και υφαντών (αδράχτι, ρόκα, ανέμη, ροδάνι, αργαλειός) τα συναντήσαμε στην πρώτη ενότητα αν και εντάσσονταν και στη δεύτερη.
Εξ’ αιτίας του παραπάνω η χρονική διάρκεια της πρώτης ενότητας ήταν μεγαλύτερη από της δεύτερης. Άλλωστε, οι δραστηριότητες στο σχεδιασμό τους είχαν μια χρονική ακολουθία αλλά στη πράξη έγιναν σε συνδυασμό και με σπειροειδή πορεία.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επιτυχία καθώς τα παιδιά κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον τους για το θέμα. Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά την εκπαιδευτική επίσκεψη αναγνώρισαν αρκετά από τα αντικείμενα λαογραφικού ενδιαφέροντος που είχαμε αναφέρει κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Τέλος, μέρος του προγράμματος ήταν ο βασικός σκελετός για την προσέγγιση της επετείου της 25ης Μαρτίου.










ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:


Γιαλουράκη Σοφία, Κεντημένα λόγια αγάπης. Μια πρωτότυπη παρουσίαση γλωσσικών ασκήσεων και φαντασίας μέσα από λαογραφικά κεντήματα και φορεσιές, στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, τ.49, Ιαν.-Φεβ. 2006, σσ.61-67.

Γουργιώτου Έφη, Η θεά Αθηνά και η Αράχνη (αφήγηση για παιδιά - δραστηριότητες), στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, τα.27, Μαη-Ιούν. 2002, σσ. 44-50.

Καντζου Νίκη – Νικολούδη Φυλλιώ, Το σεντούκι του λαϊκού πολιτισμού. 10+1 θεματικές προσεγγίσεις για το νηπιαγωγείο, εκδ. Δίπτυχο, Αθήνα: 2009.

Κάντζου Νίκη, Ο ντεντέκτιβ της τέχνης στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, τ.80, Μαρ.- Απρ. 2011, σσ. 52-53.

Σβορώνου Ελένη, Από το στάρι στο ψωμί, εκδ. Ερευνητές, Αθήνα:2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Να παίξω λίγο ακόμα μαμά;

  Πριν 30 χρόνια ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (1991) διακήρυξε το παιχνίδι ως «καθολικό και αναπαλλοτρίωτο δικαίωμα της παιδικής ηλικίας», η ...